lørdag den 31. januar 2009

Debut, update

Kl. 01,32 vågnede jeg ved lyden af havelågen, der blev lukket og derefter hoveddøren. Lettet over, at han havde overlevet sin debut udi ungdomsfest-halløjet, undlod jeg at stå op, men sendte i stedet i mørket en "velkommen hjem"-sms.
Den fik jeg ingen svar på, og nedenunder hørte jeg nu en hel del trampen rundt i stue og gang. Jeg vidste, at han var alene, så jeg endte alligevel med at stå op;
Han havde kastet op på gulvet i gangen og i køkkenvasken og på køkkengulvet. Nu stod han og prøvede at holde balancen, mens han forsøgte at tørre op efter sig.
"Jeg skal nok tørre det der op", sagde jeg. "Skynd dig op i seng".
"Er du sikker, mor? Tusind tak!", sagde det åbenbart til enhver tid høflige unge menneske.

Nå, afsted med ham op i seng, en spand ved siden af, og så ellers i gang med at tørre op, mens jeg tænkte, at jeg burde have en medalje af en art for alle de LITER bræk, jeg må have tørret op i tidens løb :o(

Jeg havde ellers sat min mobil til at ringe kl. 01,45 så jeg kunne være klar med pandelygter og walkie talkie, hvis han ikke skulle være kommet hjem kl. 2 som vi havde aftalt ;o)
Men alarmen nåede heldigvis aldrig at blive aktuel.

Og selv om jeg dybest set godt ved, at det der med at prøve at drikke, er noget de fleste unge mennesker gør, og selv om jeg som helt ung osse selv har prøvet at drikke for meget til fester, og selv om vi med alle ungerne har gjort et stort nummer ud af at fortælle om, hvor farlig alkohol faktisk kan være, så vil jeg aldrig kunne lade være med at være bekymret, når de er afsted. Og jeg tør SLET ikke tænke til ende, at jeg faktisk stadig har mindsten - Laura - tilgode!)

Nå, pyha, det var en længere smøre, og nu skal jeg i gang med forberedelser til det store familie-rykind om 4 timer... :o)

Og i øvrigt: mens jeg har siddet og skrevet det her og drukket kaffe med Manden, har benævnte unge menneske været nede og sagt godmorgen, spist en bolle, drukket juice og sagt godnat :o)

Han får lige lov at sove 3 timers tid mere, så han kan være frisk til at modtage folkets hyldest - og måske osse en enkelt gave eller to :o)

Rigtig god lørdag til alle.

4 kommentarer:

Sifka sagde ...

Aj, jeg kan ikke lade være med, at synes, det er lidt synd for ham. Omvendt er det bestemt ikke byen sjoveste job at tørre bræk op, og jeg er lykkelig for at jeg i den sammenhæng er sluppet billigt.

Min er jo tyve og en voksen ung mand, der efterhånden har meget godt tag på at styre sin brandert, men med alt det andet der sker i nattelivet, er der stadig grunde til bekymring.

God lørdag:)

Sus sagde ...

Jeg havde osse smadderondt af ham, Sifka, for det er godt nok ikke særlig rart at være så søsyg ;o)

Og det jeg egentlig ret klodset prøvede at sige med mit indlæg var, at det jo nok er ligemeget hvor meget vi forældre prædiker; ungerne kommer alligevel til at drage deres egne erfaringer på godt og ondt :o)

Nu var det hans første gang, og det skulle undre mig meget, hvis det også var sidste gang.. :)

God lørdag til dig med.

Madame sagde ...

Pyha, ja det er jo nok sådan, at vores unger må gøre sig deres egne erfaringer med alkohol. Men det har ikke være sjovt for dig i nat at vente på, om han mon kom hjem, eller du skulle ud og lede efter ham.
Min søn holdt engang en fest, mens vi var i sommerhus - uden at have fået lov. Da vi kom hjem, var der bræk i skabene og køkkenet måtte males om ...

Sus sagde ...

@ Madame, for pokker - sikke noget rod med den fest! Min største datter har lavet noget lignende. De havde røget indendørs (det har vi aldrig gjort) og nogen havde stødt ind i væggene med gløden på deres cigaretter, nogen havde låst sig inde på badeværelset så de måtte brække døren op mv. tsk tsk.