onsdag den 22. april 2009

Chatrum

Mens jeg lavede mad nu til aften, spillede Laura på sin pc. Hun spillede noget, der ved første øjekast lignede “Sims”, som er en slags virtuel verden, man kan købe på cd-rom i mange udgaver og på forskellige niveauer.

Jeg studsede først, da Laura udbrød “Hov, der var en der sagde, at jeg var grim!” Jeg fandt ud af, at hun for det første var på nettet og for det andet, at det var et chatrum for teenagere, og på mit spørgsmål om, hvordan hun havde lært den side at kende svarede hun, at en pige fra klassen (som Laura var hjemme hos i dag) havde vist hende den og sagt at også Laura skulle tage og lave en profil. Det ville Laura gerne (hun troede også det var noget Sims-agtigt) og begyndte at taste sit navn og fødselsår ind, men veninden bedyrede, at man ikke kunne skrive 2001, selv om det faktisk er ens fødselsår. Man var nødt til at skrive f.eks. 1993, før man kunne oprette sin profil. Det havde Laura så gjort, og vupti, var hun inde! Og det var der mange fra 2.a der havde gjort, sagde hun.

Jeg brugte en time på at forklare Laura den potentielle fare der ligger i den slags chatrum, og bagefter endnu en time på at ringe rundt til klassens øvrige forældre for at orientere dem om siden.

Herunder er et billede fra forsiden af chatrummet, som henvender sig til børn over 12 år, og jeg kan godt forstå, at Laura ikke anede uråd. Det ligner jo en tegneserie! Til habbo.dk’s forsvar skal jeg sige, at siden har behørig forældreorientering, men det hindrer jo ikke en 50 årig syg stodder i at udgive sig for at være 14 og bare med i legen…

10 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Kære Susanne
Det er dog noget rod, men det var godt, at du opdagede det så hurtigt, jeg håber at de øvrige forældre tog det alvorligt, da du ringede, det vil jo altid være lettere at stoppe i Laura`s klasse, hvis alle står sammen.
Knus
VIbeke

Septemberliv sagde ...

Det spil har min datter også spillet meget. Det gik dog rigtig hurtigt over igen. Hun har aldrig været ude for at nogen har tiltalt hende negativt. For det meste har hun også kun spillet mod klassekammerater. Men der er rigtig mange fælder ude i det store cyperspace.

Jeg håber, forældrene i Lauras klasse har forståelse for dine bekymringer. Der er jo stor forskel på holdningen til computere, chatrooms og andre fælder på nettet.

Sus sagde ...

Kære Vibeke, nogle tog det mere alvorligt end andre, men det er osse i orden. Og ja, det KUNNE i hvert fald blive noget rod.. :o)
Knus
Susanne

Sus sagde ...

Kære Kari, godt at det kun har været positivt for din datter. Og hun er jo i øvrigt også en del ældre end Laura, og så er man - i hvert fald pr. definition - måske også bedre til at tackle det, hvis der skulle falde en uheldig bemærkning i det forum. Og det er bestemt heller ikke selve siden (spillet) jeg ville advare imod, hvis nu der sidder en forælder som ikke er klar over, at den slags sider findes. Men børnene skal i hvert fald lige vide, at der er en grund til at forældrene kigger dem over skulderen med jævne mellemrum.
Du har ret i, at der er stor forskel på holdningen til den slags, og det er også ok. Nu har jeg i hvert fald gjort hvad jeg kan.
Knus
Susanne

Pernille på 1. sagde ...

Kære Susanne
Hold op hvor må det være svært at have børn i den alder i relation til nettet, for der er da mange farer. Det var godt at du opdagede det så hurtigt.

Det kan som du skriver meget hurtigt blive noget rod

Sus sagde ...

Kære Pernille, ja du har ret. Der er mange ting på nettet, som i hvert fald jeg ikke vil have at Laura bliver udsat for. Men vi tager det stille og roligt og holder selv diskret øje med hendes færden på pc'en, uden at gøre hende fuldstændig paranoid :o)
Knus
Susanne

FruE sagde ...

Min datter er også på den side, hun er 12 år og har været der siden 5. klasse. Hun spiller/chatter kun med klassekammerat.

Men det med at omgåes reglerne for at kunne være på en bestemt side kan jeg se florerer flere steder. Tag f.eks. Facebook. Her skal man være 13 år. Og alligevel var min datter en af de to der ikke havde en profil af pigerne i klassen. Jeg kender børn ned til 9 års alderen der har FB.

Jeg har så "givet" mig og hun har fået adgang til FB - med snyd. Men kun på de betingelser, at jeg har brugernavn og password og kan derfor checke når jeg vil.

Det der cyberspace er nu både godt og skidt.

God weekend :o)

Sus sagde ...

Kære hjerteveninde - jamen du er da et ret godt eksempel på, at ungerne kan færdes på nettet, bare under kontrollerede forhold :o) Min Lauras klasseveninder har også profiler på fb, men det skal Laura ikke have endnu. Jeg gætter på, at jeg også giver mig når hun er omkring 12.
Ja, der er både godt og skidt :o)
God weekend til dig med.

Marina sagde ...

Det spil spiller de meget i min datters klasse (3 klasse) og ungerne har plaget meget om også at få en konto. De har spillet meget club penguin men der har jeg aldrig oplevet at de blev behandlet dårligt af nogen.

Lise sagde ...

Det med at chatte, der har vores teenager stadig langt igen, for hun gider det ikke. Hun vil have rigtig kontakt, ellers duer det ikke.
Men vi har snakket om alle de farer der lurer derude.