lørdag den 11. september 2010

Lavteknologisk

Jeg har mange smarte køkkenmaskiner, som gør livet en god portion lettere, og lur mig, om der ikke også kommer flere (jeg har nogle stykker på ønskelisten). –Men de er bare maskiner – sikkert lavet af maskiner – og der er intet andet en hestekræfterne, der taler for, at man kunne overveje at købe dem.. (Det skulle da lige være de der synes der er noget prestige med ind over, når man har linet Kitchen Aid, Braun, Smeg m.fl. op under madlavningen)

Men forleden, da jeg var ved at skære hasselback-kartofler, tænkte jeg på, hvor stor gavn jeg har af denne her:

Rhododendron, hjemmelavede ting, sep. 10 012

-produceret i fritidsklubben i 1995 af min nu 24 årige datter, som et års tid senere kom hjem med denne her:

Rhododendron, hjemmelavede ting, sep. 10 009

-beregnet til opbevaring af hvidløg, hvad den også har været brugt til siden.

Et andet eksempel på en af podernes sløjd-evner:

Rhododendron, hjemmelavede ting, sep. 10 014

-ja du gættede rigtigt; køkkenrulleholderen :o)

Min pointe? Nok bare, at disse fantastiske gaver er lavet af vores unger, og de fine elektriske køkkenmaskiner når dem ikke til sokkerne.

Og så er de oven i købet langtidsholdbare og helt utroligt funktionelle :o)

NB! Jeg skylder mine børn at fortælle, at vi har rundt regnet 150 hjemmelavede stearinlys, tændstikæsker, kopper, bogmærker, lysestager og meget andet liggende (blandt et ton rå pastaskruer i alle regnbuens farver) i kasser rundt omkring i huset. Der er lagt hjerte og sved i hver eneste skrøbelige gave, og derfor har de hver i sær været meget værdifulde for os, men de ville nok ikke holde længe, hvis de stod fremme.

Men de her afbillede, de holder endnu. Vi bruger dem dagligt og de skal ingen steder, før de er slidt helt op :o)

Ingen kommentarer: