lørdag den 24. januar 2009

Farligt affald

Her hvor vi bor er jeg med i Miljø- og sikkerhedsudvalget, og det er et utroligt interessant og lærerrigt arbejde, vi laver dér. Og jeg har lært en masse dejlige mennesker herude at kende, så der er kun fordele.

Herhjemme gør jeg en del ud af, at gøre mine unger bevidste om deres forbrug af forskellige ting, som vi ikke kan tage for givet, at vi bliver ved med at have, eller som bare er usunde for os.

Jeg er overhovedet ikke fanatisk, og jeg tuder ikke nogen ørerne fulde om emnet, med mindre de selv bringer det på bane.

Men når jeg en sjælden gang giver mig selv lov til at tænke tanken til ende om vores stakkels forpinte jord (og alle de levende væsener på den), og hvor meget der egentlig er tilbage til mine - ja, hvad? - oldebørn, så bliver jeg sgu så ked af det.

Det er en stor mundfuld, men hvis jeg bare kan få et par medmennesker til at tænke lidt over, hvor meget f.eks. staniol, de bruger, så har det da ikke været helt forgæves. Staniol er en rigtig miljø-gyser, og det anede jeg ikke, dengang jeg gik ind i miljøarbejdet. Staniol bruger vi næsten aldrig mere.

Herunder er en lillebitte liste over nogle ting, som vi - hvis vi tænkte en smule over det - kunne formindske vores forbrug af, og dermed måske give jorden lidt lånt tid i den anden ende...

Eksempler på farligt affald:

  • Batterier (alle slags)
  • Bilakkumulatorer
  • Apparater med indbyggede batterier, f.eks.:
  • Eltandbørster
  • Fødselsdagskort med musik
  • Legetøj med lys og lyd
  • Mobiltelefoner
  • El-sparepærer/lysstofrør
  • Frost-, sprinkler- og kølervæsker
  • Kanyler
  • Engangslightere
  • Kviksølvtermometre
  • Malingrester
  • Farvepatroner
  • Medicinrester
  • Spraydåser
  • Trykimprægneret træ
  • Kemikalier, f.eks.:
  • Acetone
  • Afløbsrens
  • Fotokemikalier
  • Lak- og malingfjerner
  • Petroleum
  • Plante- og insektgifte
  • Rensebenzin
  • Syrer og baser
  • Terpentin
  • Olie (alle slags pånær madolie - selvfølgelig :o)
  • Klorin

Ingen kommentarer: