tirsdag den 19. maj 2009

Egen jord under neglene

har vi endnu ikke, men vi så tre meget forskellige huse i søndags, og det lærte vi en masse af. Blandt andet, at vidvinkelkameraer er et uundværligt redskab for ejendomsmæglere – og sælgere  :o)

Det ene var næsten en type rækkehus, på den måde at garagerne rørte gavlen på huset ved siden af. Det var et rigtig dejligt hus med en virkelig hyggelig første sal, med skråvægge, hvide fyldningsdøre mv. Stort reelt (gammelt, men pænt) køkken med masser af skabsplads. Værelser nok til alle og oven i købet til et arbejdsværelse. Indbyggede skabe overalt. Ret lille have med stauder og et par frugttræer. Der skulle laves en del, bl.a. rives en væg ned mellem spise- og opholdsstue og endnu en væg mellem opholdsstue og køkken, men hvis sælger vil gå et pænt stykke ned i pris, så er det absolut stadig på tegnebrættet.

De to andre huse var reelt så små visse steder, at jeg kunne mærke klaustrofobien komme krybende under huden. Hyggelige men ALT for små.

Vi køber ikke hus uden at min bror kommer med og kigger på selve huset og på tilstandsrapporten. Min bror er bygningskonstruktør og det er guld værd (kan i hvert fald vise sig at være det) at have en fagmand med, så man ikke køber katten i sækken.

På fredag skal vi med ejendomsmægleren på tur rundt til forskellige emner i Hvidovre, hvoraf vi selv har valgt et ud, og resten er forslag fra ejendomsmægleren. Min bror vil forsøge at komme med, selv om han holder sin datters konfirmation (hvor vi også skal med) dagen før    :o)

 

flowers2

14 kommentarer:

Pernille på 1. sagde ...

Griner ja jeg vil tro at de lige ved hvordan de skal tage de billeder for at de syner af en masse. nogle gange når jeg kigger boligblade tænker jeg også" det kan da ikke passe at den lejlighed" er på størrelse med din " så det må igen være den måde at billedet er taget på.
Held og lykke med jeres bolijagt.
Knus

Lise sagde ...

Spændende med en opdatering på jeres boligjagt :-)

Når du skriver at ejendomsmægleren har fundet et par huse til jer, så tænker jeg straks "godt mæglerarbejde, hold dem inde i folden" - de fleste mæglere er jo medlemmer der hvor jeg arbejder :-)

Sus sagde ...

Pernille, tusind tak. Og vi har bogstavelig talt haft underkæben hængende nede på brystet af vantro! Altså at det kunne være det samme rum/stue/køkken som vi lige havde set i annoncen...
Knus

Sus sagde ...

Lise, jeg tænker at du mener fagforening eller brancheforening for ejendomsmæglere? Det lyder spændende, og ja, ham "vores" mægler er i hvert fald PÅ! :o) Jeg når lige at trykke på "bestil fremvisning"-knappen, så ringer han mig op. I starten syntes jeg det var lidt anmasende, men nu griner jeg bare ad ham. -Og håber han finder et lækkert hus til os.

Olines sagde ...

Ja, jeg kan sagtens forestille mig, at der er "pyntet" på billeder og detaljer. Men hvorfor, ingen køber jo noget uden at se det i virkeligheden?
Jeg håber i finder drømmehuset, fortsat god jagt!

Septemberliv sagde ...

Nogle ejendomsmæglere er superpe til at tage billeder, hvadenten de ligner ellr ej in the real world. Der er så også dem der er modsat. Kedelige billeder eller enddu slørede...

Men spændende er det helt sikkert at se på ny bolig og spændende hvad jeres energiske mægler har i ærmet ;0)

FruE sagde ...

Vi har vores hus til salg og der er også taget vidvinkel. Men mæglerne har den holdning, at det hellere må snyde med størrelsen på et rum frem for kun at kunne se f.eks. 4 køkkenskabe.

Det er helt klart købers marked, men jeg håber at nogle vil købe vores en dag ;o)

Berliner brosten sagde ...

Meget interessant at følge med her på jeres "jagt". Der er ikke noget mere spændende end at lede efter lejlighed/hus. Det er helt vanvittigt, hvad man kommer til at se (og høre) og hvordan meninger kan være forskellige...
Held og lykke i hvert fald!

Sus sagde ...

Oline, du har fuldstændig ret. De kunne lige så godt afspejle virkeligheden. Det ville være langt mere anstændigt, men jeg tror de satser på at give SALGSTALEN, når de først har fået lokket en potentiel køber til stedet. :o)

Sus sagde ...

Kari, ja vi har skam også set billeder, der var så dårlige, at vi ikke engang overvejer at se nærmere på stedet. -Og vi er også spændt :o)

Sus sagde ...

Gitte, Tak! Ja det er simpelthen så spændende, og det er fantastisk hvad en ejendomsmægler er villig til at stå og lyve om. De må jo tro, at alle købere er idioter :o)

Sus sagde ...

Hjerteveninde, jamen der er selvfølgelig indlysende fordele ved vidvinkelbillederne, f.eks. at man får flere detaljer med.
Og selv om jeg selv helt kategorisk vil forsøge at forhandle enhver huspris 2-300.000 ned, så håber jeg, at I får solgt jeres hus til en for jer anstændig pris :o)

FruE sagde ...

Fynske huspriser ligger ikke så højt som de sjællandske, så her bliver det ikke så tit handlet SÅ meget ned. Men lidt bliver der altid.

Vi har en min. grænse og netop fordi vi ikke "behøver" at sælge, så går vi ikke længere ned end det.

Lige nu sker der bare ikke en hat..

Sifka sagde ...

Pyha, kan altså ikke sige mig fra, at jeg synes, at det er lidt spændende. God aften:)