søndag den 24. maj 2009

“Jeg har ikke tænkt mig at lægge fingrene i mellem”

var min brors ord, da vi mødtes med ham i dag. “Jeg tager ikke med for at give jer ret i, at det er en skøn have og en herlig farve på væggene i badeværelset, og I kan lige så godt forberede jer på lidt af hvert.”

Gulp. Nå, men det var jo også den dybere mening med hans tilstedeværelse i dag. Med bygningskonstruktørens kasket på. Han havde taget målebånd, notesbog og pen med.

Ejendomsmægleren havde som ved de andre fremvisninger åbnet alle døre og vinduer og tændt radioen. Den sidste rest af skyer var pist forsvundet og solen skinnede med fornyet styrke. Vi har jo lært tricket efterhånden, Manden og jeg, men alligevel var jeg klar til at flytte ind. Lige på stedet. Hold da op hvor var der mange stauder i den lille have. 2 gamle frugttræer. Det ene kan man lige hænge en lille gynge op i :o) Krydderurter i tonsvis. Bare for lige at nævne noget i flæng..

Mens Laura og jeg gik rundt i hele huset og Ihhh’ede og Nææ’ede og Ej hvor hyggeligt’ede, gik min bror straks i gang med den alvorlige del. Bankede her og der. Noterede. Målte her og der. Noterede. I en hel halv time gik han bare rundt og så alvorlig ud, mens han en gang i mellem stillede spørgsmål til mægleren, som holdt sig passende ydmygt i baggrunden.

Vel hjemme hos os igen lavede min bror en estimering på omkostninger i forbindelse med udbedring af de ting der står i tilstandsrapporten og de ting han selv havde fundet værd at notere. Han nåede op på 205.000,-, men så er huset også bragt op til energimæssigt forsvarlig standard. Han indrømmede i øvrigt at huset dog havde flere indlysende fordele  :o)

Derudover er der ting, som strengt taget bare er på ønskesedlen: Køkkenet fra ‘66 skal skiftes ud (men ikke nødvendigvis fra starten), vi vil gerne have nedlagt en væg (bærende, selvfølgelig) og det ved vi af erfaring er dyrt, brændeovn + installation (der er skorsten) PLUS det løse…

Vi ved ikke hvor langt sælger er villig til at gå ned, og om vi måske skræmmer ham helt væk med et alt for lavt bud, og vi ved ikke engang hvad vi kan sidde for eller hvor meget banken vil låne os… Iiiihhh altså. Der er sgu ikke meget vi ved. Kun at vi er vilde med huset.

Jeg håber sådan at vi hører fra Nykredit i morgen eller senest tirsdag, så vi ved hvor meget vi kan byde.

image

12 kommentarer:

FruE sagde ...

Jeg synes I er enomrt heldige at have din bror. Det sparer jeg forhåbentlig for mange "bekymringer" hvis I køber huset.

Er I "gør-det-selv" folk? For så kan mange ting jo gøres billigere. Vi har sat vores hus i stand med bla. nyt køkken og brændeovn og der var helt klart penge at spare på, at vi selv kan.

Jeg krydser fingre for, at huset bliver jeres :o)

Miss Midtjylland sagde ...

iiih... hvor er det bare spændende! jeg var selv ved at tisse i bukserne af spænding da jeg ventede på svar fra banken - jeg håber, i får jeres drømmehus - og finanskrisen må vel i dette tilfælde kunne være til jeres fordel?

Vibeke sagde ...

Kære Susanne
Sådan en bror, gad jeg også gerne have, selv om jeg er meget glad for ham jeg har, men alle burde tage en fagmand med, når man skal købe hus, det bliver det billigste i sidste ende.
Knus
VIbeke

Sus sagde ...

Fru E, tusind tak! Og ja vi er virkelig heldige at vi har min bror til hjælp. Desværre er vi ikke gør-det-selv-folk, men sådan noget som maling og tapetsering, slå søm i og meget andet kan jeg sagtens gøre selv. Dejligt at I selv har kunnet sætte nyt køkken op og brændeovn. Det er da guld værd. Tak for fingerkrydsningen :o) Og tillykke med dit nye fine blognavn :o)

Sus sagde ...

Huset i Hou, jeg er også lige ved at tisse i bukserne! :o)
Og jeg håber virkelig at huset bliver vores - med finanskrisen og Nykredit til hjælp :o)

Sus sagde ...

Vibeke, ja for pokker, alle skulle have en bror med, som er bygningskonstruktør! :o) Der er ingen tvivl om, at det kan spare os for en masse penge/besvær i sidste ende.
Knus til dig

Lise sagde ...

GISP siger jeg bare, din bror lyder som enhver ejendomsmæglers skræk ;-) - taler her af erfaring.
Håber ikke din bror fandt ting som tilstandsrapporten ikke havde oplyst.

Frk. Vestergaard sagde ...

Det er smart at have en bygningskonstruktør ved hånden. Bor selv sammen med en ;o) Håber I får drømmehuset!

Sus sagde ...

Lise, jeg havde pænt advaret mægleren om at vi før eller siden ville trække bror-kortet :o)
Min bror fandt heldigvis kun ting, som står i tilstandsrapporten. Vores mægler er en ung gut, og jeg kan ikke udelukke, at han måske blev lidt forskrækket :o)

Sus sagde ...

Fru Vestergaard, hehe, så ved du hvad jeg mener :o)
-Og tak! :o)

Berliner brosten sagde ...

Tak for update ;-) Og uha, spændingen fortsætter da i hvert fald! Smart med en bror af din slags! Der kan man da føle sig lidt mere sikker tror jeg på. Jeg krydser alt hvad der kan krydses...og håber at der kommer gode nyheder fra banken. Men helt ærligt, krisen er da på købernes side. Min mor har nemlig lige solgt hus og hun måtte i hvert fald rykke noget ned i pris. Så held & lykke!

Sus sagde ...

Gitte, tak. Jamen der er ingen tvivl om at det stadig er købers marked, men problemet er jo at vi stadig ikke ved en hujende fis. Og frem for alt kender vi ikke sælgers forventninger/behov. Alting ville være meget nemmere hvis vi gjorde :o)