søndag den 14. juni 2009

Det er slet ikke gået op for mig

at vi snart skal være husejere. Jeg taler om det uafbrudt – altså praktiske detaljer som skal ordnes mv., men mest fra et sted hvor jeg kan se mig selv sådan lidt udefra. Jeg lader det vist ikke rigtig sive ind før alle har skrevet behørigt under alle de dertil indrettede steder  :o)

Vi gennemgik og skrev jo købsaftalen under i fredags – med en lykkelig Laura ved siden af – og fik også sagføreren på plads. Fik en kæmpe bunke papirer med hjem vedrørende huset, helt tilbage fra ‘66, hvor det blev bygget. Jeg har læst og læst og har bl.a. fundet et dokument hvor der står at sælger vil betale halvdelen af ejerskifteforsikringen. Nu ved VI det, og jeg er lidt spændt på, om også vores advokat finder det. Kan man kalde det en kvalitetstest?  :o)

Noget andet spændende er servitutterne omkring hele bebyggelsen, som samlet altså hedder noget så idyllisk som “Strandhaven”. Det skinner tydeligt igennem, når man kører forbi, at alle huse er opført i gule sten og i det hele taget ikke adskiller sig væsentligt fra hinanden, og derfor har jeg været spændt på, hvad vi som nye ejere i bebyggelsen må – og måske især ikke må – foretage af ændringer på huset. Murstenene skal i hvert fald forblive gule. Alt synligt træværk skal være holdt i jordfarver, herunder er nævnt en række (ok) farver. –Og andre ting som endnu ikke er så relevante, men som nok senere skal dukke op. (Bl.a. tror jeg ikke, at man må sætte en markise op! Hvilket jeg finder helt underligt..) Nå, men vi kan jo få indflydelse ved at deltage i generalforsamlingerne, og så kan vi måske være så heldige at få nedlagt nogle af de der oldnordiske regler.

I næste uge skal sælger underskrive købsaftalen og det er også i næste uge, at indsigelsesfristen for henholdsvis advokat og pengeinstitut udløber, og SÅ er handlen så vidt jeg har forstået bindende.

Er der i øvrigt nogen, der har erfaring med ovenlysvinduer (velux), og om man f.eks. kan have dem åbne, når det er (moderat) regnvejr?

5 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Man skal nok først vænne sig til tanken, det er jo et stort skridt, men med de huslejepriser jeg hører rundt omkring, så forstår jeg godt, at I ville have jeres eget hus, så ved man da hvad pengene går til.
Nu håber jeg at det det hele falder på plads i løbet af de næste par dage, det er jo mest tryg, når alle underskrifter er på plads.
Knus
Vibeke

Lise sagde ...

Griner lidt over din beretning om dokumenterne. Det med at sælger vil betale ½ af jeres ejerskifteforsikring, det gør han for at undgå sit 10 årige mangelsansvar - dvs. at såfremt i måtte finde fejl/mangler ved huset som IKKE er nævnt i tilstandsrapporten, så skal sælger ikke betale for det, det skal jeres ejerskifteforsikring.
Der er dog et par småting som sælger stadig hæfter for, fx indretninger uden for selve bygningen det kan fx være vandstik og kloak, løsøre så som hårde hvidevarer og et par andre ting.

Og så har jeg jo også min helt egen mening om det med ejerskifteforsikringer, men da jeg hverken kender dig/huset eller jeres advokat, vil jeg holde den lidt for mig selv endnu.
Men jeg vil bare sige, sørg for at få FLERE tilbud på den der forsikring, for der er forskel på vilkår...!!!!

Når sælger har skrevet under, så har i 6 dage til at fortryde jeres køb, det er faktisk først herefter at handlen er endelig.
Men det er rart at læse, at i både har forbehold for advokat og pengeinstitut i jeres købsaftale, meget meget klogt.

Mon man snart må se billeder af dette skønne hus?

(nøj et langt indlæg... jeg stopper nu, for jeg kunne jo blive ved)

Slutter med den sædvanlige "hvis du har brug for et par gode råd, så ved du hvor du kan finde min email)

Hav en forrygende god mandag.

Sus sagde ...

Kære Vibeke, ja det er simpelthen så dyrt at bo til leje, så det er et rigtig gammelt ønske at flytte i eget hus.
Knus

Sus sagde ...

Kære Lise, du må gerne grine ad mig :o) Jeg ved godt jeg er godtroende, og mine kollegaer har også allerede grinet ad mig af samme årsag som dig.
Jeg har godt set nogle udsendelser i fjernsynet om ejerskifteforsikringer, men det var på et tidspunkt hvor huskøb endnu ikke var aktuelt for os, så jeg hørte nok ikke ordentligt efter.
Jeg kan godt høre, at vi skal indhente flere tilbud på ejerskifteforsikring, men skal vi så ikke sende alle papirer til de mulige forsikringsselskaber, så de selv kan vurdere og give tilbud efter det?
Jeg lover at sende billeder og flere detaljer, så snart jeg ved helt sikkert at huset er vores :o)
Tak igen for din hjælpsomhed :o)

Lise sagde ...

Det at handle hus er min hverdag, og jeg tænker nok slet ikke over hvor stort et bjerg dokumenter der bliver udleveret til en køber :-) det var derfor jeg grinte.

Forsikringsselskabet skal kun bruge tilstandsrapporten, det er nok for dem.

Knus