søndag den 21. juni 2009

Et stort nummer

havde hun gjort ud af det, min bonusdatter. Hun bor i en hyggeligt indrettet lejlighed i en bondegårdslænge i Kyringe, Ringsted.

Efter hovedretten (som var spaghetti carbonara), kørte vi de 4 km. ud til den gigantiske svinefarm, hvor hun er i lære som landmand. Hendes speciale er i farestaldene, hvor hun vaccinerer, kastrerer, øre- og haleklipper, medicinerer og fodrer svinene. Hun assisterer sågar ved kejsersnit.

Jeg har aldrig haft noget problem med lugten i den gode gammeldags svine- og kostald hvor jeg havde min gang som barn og heller ikke med møddingen ude bagved, men det her slog ALT. Og det var bare UDENFOR. Da vi kom ind og skulle have dragter på udenpå vores alm. tøj, var lugten så stærk, at det nærmest gik direkte ind og ætsede min hjerne. (Det forklarer altså, hvorfor der altid hænger en umiskendelig lugt af svinestald på min datter)

Nå, jeg vil ikke komme dybere ind på, hvor trist man blev over at se, hvor lille en plads de stakkels søer har i deres båse, hvor de tilbringer hele deres liv. Jeg diskuterer det heller ikke med min datter, for det er hendes liv, uddannelse og valg.

Vel hjemme igen fik vi is med jordbær, kaffe, slik, chips, sodavand og meget mere, så da vi endelig kørte mod Hvidovre, var det med suk og støn og prusten, fordi vi havde indtaget så meget mad på så kort tid.

Vel hjemme i egen sofa nåede vi lige de sidste tre kvarter af Barnaby, og det var da en perfekt afslutning på en rigtig hyggelig dag.

Om lidt kommer min anden datter og afleverer sin lille hund Viola, som vi har lovet at passe i nogle timer.

Her er et par billeder af landmansdatterens baghave  :o)

 På besøg hos Michelle i Ringsted, 20. juni 09, heste 

På besøg hos Michelle i Ringsted, 20. juni 09, valmuemark

3 kommentarer:

Pernille på 1. sagde ...

Hvor ser der hyggeligt ud i bonusdatterens baghave :)

Jeg har også prøvet at være på sådan en nymoderne svinefarm, og jeg må sige at jeg kunne ikke, den stank det var alt for meget.

Jeg må indrømme at inde i deres hus der stank der altså også, så det er da godt at hun ikke lige bor ved siden af sin arbejdsplads.
Knus

Vibeke sagde ...

Kære Susanne
Det er godt nok mærkeligt, at der er så stor forskel på de stalde og omgivelser, jeg bor lige over for en svinefarm, og et par huse henne, ligger der et par mere, men her lugter aldrig, hverken af mødding eller grise, her er næsten heller ingen fluer, her er mindre fluer end inde i byen, ingen, - der har besøgt mig, har nogensinde opdaget at her var tre svinefarme,og når jeg fortæller det, er de dybt benovet over, at man ikke mærker noget til det, så der er noget jeg ikke forstår, hvis de kan drive deres svinefarme uden lugt, hvorfor kan andre så ikke?
Knus
VIbeke

Miss Midtjylland sagde ...

Hvor lyder det bare til at have været en knaldhyggelig dag! Og jeg tror det er sundt at se andre sider af fx en svineproduktion end det færdige produkt i køledisken. -Jeg synes det er supergodt at i på trods af forskellige synspunkter evner at respektere hinanden. flot!Det lyder til du holde rmeget af hende :-)