mandag den 9. februar 2009

VINTERFERIE STAND-BY

Stakkels Laura har været inde og vække mig 4-5 gange i nat, fordi hun skulle tisse eller havde kvalme eller havde hovedpine og generelt var meget utilpas af feberen.

Nu til morgen har hun stadig ret høj feber og ser elendig ud, og vi kan lige så godt indstille os på, at der ikke bliver den store vinterferieaktivitet i dag.

Det gør ikke spor; vi skal nok hygge os alligevel, og foreløbig ser vi “Tempelriddernes Skat 2”.

I gårsdagen indlæg talte jeg om, at vi fik tyrkiske damelår til aftensmad, og jeg glemte helt at beskrive, hvad det egentlig er, hvilket Madame og Miri så mindede mig om i morges  :o)

Tyrkiske damelår er en .. ja, tyrkisk ret. Det er hakket oksekød blandet med bl.a. hvidløg, løg, chili-peber (stærk eller medium), spidskommen og bredbladet persille, salt og peber. (søg på nettet, der er et mylder af variationer)

Kødet formes i aflange bøffer (deraf navnet :o) og steges på panden. Det smager pragtfuldt.

Bulgur, tzatziki, agurk, oliven og råkost af revede gulerødder er også lækkert tilbehør.

Det tyrkiske køkken er rigtig dejlig mad, prøv f.eks. besøge Jasmins opskriftside eller at låne/købe denne bog:

4 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Hej Fru Lipka. Det må jeg prøve lave snart. Min mand er vild med retter, som har sjove navne. Så kan jeg sende ham en sms med teksten "der er damelår til aften". Det skal nik vække jubel :-)
Mvh Malou

Malou Klidmoster sagde ...

Øh, der skulle vist stå "nok" :-)

Sus sagde ...

Hej Malou. Så skulle du måske i din sms antyde, at der er kvindenavle til dessert :o)

Det er en af Jasmins opskrifter, som du kan se på linket i mit indlæg.

Mvh. Susanne

Unknown sagde ...

Tak for at opklare den herlige ret :-)
Stakkel Laura - håber hun snart bliver frisk- det er surt at bruge sin ferie på at være syg.