lørdag den 7. marts 2009

Lauras sprogspassere fra 1 år til 8 år

2009

Marts 8 år og 2 måneder

“Bare rolig, mor. Jeg SKAL giftes, jeg kan bare ikke tåle at høre om kysseri i dén her alder!!”

2008

September– 7 år og 8 måneder

"Ku' det ikke være sejt, hvis der var tigre i Zoologisk Have??!!"
(?? clip_image001)

August – 7 år og 7 måneder

Mens hun børster sit hår:
"Ej altså, jeg har bare SÅ spiltede spasser!"

August – 7 år og 7 måneder

Fra bagsædet i vores MEGET sommervarme bil:
"Pyha! Har den her bil egentlig slowmotion??"
(aircondition)

Marts – 7 år og 2 måneder

"Lina har faktisk ikke rigtig nogen grund til at komme mere...."
Sagde Tulle, da vi lige for lidt siden talte om, at alle Lina’s deltagere er ude i x-factor…..

Januar – 7 år

”Vi er kommet til bogstavet P i skolen, og vi skulle sige nogle ord, der starter med P.

Vi måtte godt sige fy-ord, og nogle af drengene sagde Pik!

Så sagde jeg Pis…..”

2007

December – 6 år og 11 måneder

”De har godt nok tænkt sig grundigt om, dem der har lavet Pyrus' julekalender: den er både underholdende, lærefuld og med masser af go' musik!”

December – 6 år og 11 måneder

"Altså far, jeg troede vi var blevet enige om, at jeg ikke havde lyst til at gå til den børnefødselsdag!"

August – 6 år og 7 måneder

Vi sidder og driller Stefan med at han måske - måske ikke har kysset en pige, og Tulle udbryder:
"UUUH, Stefan, har du fået nougat på din første date?"
(Hvor i himlens navn har hun dét udtryk fra??)

Juli – 6 år og 6 måneder

Til min veninde Helle, som er blevet skaldet af sin kemobehandling:
"Jeg er helt beundret over, at du kan gå, selv om du er skaldet!"

Juni – 6 år og 5 måneder

Far og Laura taler om hundene, og at de (især Molly) er ved at blive meget gamle.
Laura: "Når Molly bliver gammel og dør, skal hun så begraves?"
Far: "Ja da, så skal hun begraves ude i haven."
Laura: "I haven!? Det kan man da ikke!!"
Far: "Jamen hvor skulle vi ellers begrave hende?"
Laura: "Ude på legepladsen!"

Maj – 6 år og 4 måneder

I bilen på vej til Ringkøbing:
"Findes der egentlig en havørn og er den egentlig frisk?"

April – 6 år og 3 måneder

"Jeg tror faktisk, jeg er lidt kongelig, for det lugter lidt af bacon, når jeg laver pølser..."

Marts – 6 år og 2 måneder

"Kærligheden sejrer over ALT!"

Marts – 6 år og 2 måneder

I børnehaven:
Laura har siddet og ladet som om hun halvsov under morgenmaden. Voksne Annette er ved at rydde af bordet, da Laura siger:
"Må jeg ikke be om en kop kaffe?"
Annette svarer: "Nix, så bliver du alt for frisk.", hvorpå Laura svarer:
"Okay, så giv mig min godnatbajer.."

Februar – 6 år og 1 måned

Over middagen:
"De her kartofler interesserer mig faktisk ikke særlig meget..."

Februar – 6 år og 1 måned

Da Laura så Carsten komme farende ned ad trappen:
"Sikke en fart du har på, far. Har du luft i maven?"

Februar – 6 år og 1 måned

Carsten spurgte Laura, hvad hun havde lavet ovre i børnehaven i dag, og Laura svarede:
"Åh, jeg har såmænd bare hængt ud med de andre store tøser..."

Januar – 6 år

På Lauras fødselsdag skulle vi vække hende med morgensang, og da vi var færdige med at synge, udbrød hun:
"Godt I endelig kom! Jeg var lige ved at tisse i sengen!"

Januar – 6 år

Vi (Stefan og jeg) sad og så tv, da Laura kom ind i stuen og med spil i øjnene højt udbrød:
"Kan I mærke kærligheden?!"

2006

November – 5 år og 10 måneder

"Jeg har en god idé! Skal vi ikke samle alt mit gamle legetøj og så holde et børnelokkemarked!!"

November – 5 år og 10 måneder

Laura er syg med ret høj feber, så mor kommer med termometret.
Laura: "Mor altså, jeg er ikke vild med at du skal tage min tastatur...!"

November – 5 år og 10 måneder

Laura taler med far om et aktuelt emne i børnehaven i øjeblikket: trolde og andre uhyggelige skabninger.
Laura: "...og i dag så jeg et billede af sådan et akvarium med kødben nedenunder"
Far: "Øh, et akvarium med kødben - nedenunder??"
Laura: "Ja, et uhyggeligt akvarium, med huller i øjnene og næsen..."
Far: "Aha, et kranium! Altså et dødningehoved...."

November – 5 år og 10 måneder

Laura: "Jeg kan både lide de grønne og de sorte og de gule violer!!"
Mor: "???? (Findes der grønne violer)"
Laura: "Ja både den med pebermyntesmag og dem med lakridssmag og ....!"
Mor (helt lettet): "NÅÅÅÅÅ, GAJOLER!!"
Laura: "Ja, det var jo det jeg sagde..!"

November – 5 år og 10 måneder

"HALLOOOOOO! TAOMAO!!"
(TIME OUT)

Oktober – 5 år og 9 måneder

"Mor, ved du hvorfor højen var så lyd??"

Oktober – 5 år og 9 måneder

Mens hun forsøgte at lære at holde en hulahop-ring i gang: "Jeg tror ikke, jeg er af sådan en støbning, at jeg kan finde ud af det..."

Oktober – 5 år og 9 måneder

Mens vi sad og spillede Fisk på balkonen i Malaga:
"Man kan faktisk godt sige, at jeg er lidt af fødekæden....."

September – 5 år og 8 måneder

"Mor, hvis du vil have at far skal gå ud med dig, så må du se at få gjort noget ved dit hår!"
clip_image002

September – 5 år og 8 måneder

"Når jeg bliver stor, vil jeg være autograf!"

August – 5 år og 7 måneder

Forleden dikterede Laura et brev til Stefan (det var mig der skrev):
"Kære Stefan. Du er meget talentfuld. Og du er allerede blevet rigtig dygtig til alt det der fransk-noget...."
(Stefan er ikke engang begyndt på fransk endnu)

August – 5 år og 7 måneder

Forleden da en eller anden (formentlig min far) bragede en ordentlig én af ude i haven, kom følgende bemærkning:
"Hører jeg med mine gamle ører en person prutte??!"

August – 5 år og 7 måneder

Efter en reklame i tv:
"Mor, du må hellere købe den mascara, for så vil far sige: Susanne, Susanne, min skat, dine øjne skinner som solen på månestjernerne!"

August – 5 år og 7 måneder

Prøvede at jage nogle duer væk ved at løbe efter dem og baske heftigt med armene (det lod de sig nu ikke skræmme af), hvorefter hun stolt kom tilbage og sagde: "Der skræmte jeg vist lige skindet af dem, hva!"

August – 5 år og 7 måneder

Laura sidder i børnehaven og læser med voksne Camilla i verdensbogen "Find Georg" og de taler om de mange dyr og kontinenter.
Laura fortalte, at orangutangen bor i Afrika og at hendes far var en orangotango, fordi han kløede sig i håret og spiste mange bananer. clip_image003
De kiggede også på Rusland og Laura spurgte Camilla hvad der var dér?
Camilla svarede, at dér kom de der dukker fra, hvor der er en lille dukke inden i en større dukke, som er inden i en endnu større dukke osv.
Så sad Laura lidt og tænkte og sagde så:
"Nååårh, Babushka dukker!"
Det var Camilla alligevel lidt imponeret over, at du vidste.

August – 5 år og 7 måneder

Laura sidder på legepladsen på et tæppe ovre i børnehaven sammen med voksne Kristina og nogle af babyerne.
"Kristina, sådan noget som harmoni, har det noget med venskab at gøre...?"
Og så måtte Kristina ellers finde en simpel forklaring på ordet Harmoni...clip_image003[1]

Juli – 5 år og 6 måneder

Vi taler om et sår, som Laura har fået på sit ene knæ, og Laura siger:
"Ja det er i hvert fald mindst 4 termometer langt!"

Juni – 5 år og 5 måneder

Laura fandt skohornet ude i entréen og udbrød:
"Se! Jeg har fundet et gammelt kondom!"

Maj – 5 år og 4 måneder

Vi går rundt og kigger i haven, og Laura siger: "Dét der er en rose, og den anden er en blomst."

April – 5 år og 3 måneder

Laura spiller billedlotteri med far. Laura trækker brikkerne og får et billede af en kajak:
"Hvem har en kakerlak??"

April – 5 år og 3 måneder

"PAS PÅ! Her kommer jeg løbende i fartende sus!"

April – 5 år og 3 måneder

"Ups, nu har bilen ikke mere medicin.."

April – 5 år og 3 måneder

Vi taler om grøntsager, og Laura siger:
"Jeg har smagt kinaradisser. De smager lissom danmark-radisser...."

April – 5 år og 3 måneder

Vi taler om forskellige sprog, og Laura siger:
"Jeg forstår hverken engelsk eller rusk!"

April – 5 år og 3 måneder

Far syntes jeg så SÅ sød ud, mens jeg sov....

clip_image004

Marts – 5 år og 2 måneder

Da Laura skulle forklare, hvad der var foregået i børnehaven:
"Hylden sad løst og fald ned på min hage, så jeg fik en skraft!"
Rift, skramme, skraft - det kan vel være det samme?!

Februar – 5 år og 1 måned

Da vi spillede ludo, hjalp Laura Lille Christina med at kaste terningen, og hun slog hele tiden små slag, dvs. 1'ere, 2'ere mv., så Lille sagde: "Slå højere, Tulle!" Hvorpå Laura løftede hånden med terningen højt op i luften og kastede den DERFRA! clip_image005

Februar – 5 år og 1 måned

"Jeg var helt bekymret for den ko, når den skulle føde en babyko ud af tissekonen, for det måtte gøre ondt, hvis babykoen havde en klokke om halsen...."

Februar – 5 år og 1 måned

"Da vi var ude i Ishockey i går....."
(hun MENTE Ishøj) (-går vi ud fra clip_image003[2])

Februar – 5 år og 1 måned

Pludselig, ud af den blå luft: "Mor, tror du også prins Nicolaj græder, når HAN ser MIG i brudekjole??"
Februar – 5 år og 1 måned

På spørgsmålet om, hvornår jeg havde fået en bestemt gave fra farfar: "Måske i overgårs..."

Januar – 5 år

Laura og jeg var lige kommet hjem, og da vi tog støvlerne af, så hun, at jeg havde fået hul på min ene strømpe, og så sagde hun: "Ih altså mor, man kan se din tommeltå!"

2005

December – 4 år og 11 måneder

Forleden dag, da Stefan tog SIN gavestrømpe frem, var Laura grøn af misundelse, fordi den er næsten dobbelt så stor som hendes, og udbrød: "Det er mit værste mareridt, at den er så stor!"
En anden gang stod hun foran sin Bamse- og Kylling julekalender, klappede i sine hænder og jublede:
"Det bliver alle tiders med den her kalender, mor. Alle tiders!!"

December – 4 år og 11 måneder

En dag da vi skulle ud og køre: "Død og Dolmio, jeg vil hellere sidde bag i bilen!"

November – 4 år og 10 måneder

Hun siger stadig: "Tamiminpiller"

November – 4 år og 10 måneder

"Jeg kan løbe på lykkehjul, og jeg kan også køre på cykel uden hjul...!"

September – 4 år og 8 måneder

I Cannes havde jeg gået og luret på nogle flotte ure nede i indkøbsgaden over dem alle, Rue d'Antipes. Laura ville gerne have et børneur, og tiggede ellers ret ihærdigt, men jeg sagde bare hele tiden, at hun først får et ur når hun kan klokken.
Da hun havde tigget forgæves i det meste af en uge, sagde hun til sidst til mig med sin mest bebrejdende stemme:
"Jeg kender ikke nogen piger, der hedder Laura, der har en mor, der hedder Susanne, som ikke vil give deres datter et ur...!"

Juni – 4 år og 5 måneder

Laura er med i skovprojektet i børnehaven, og alle er nede ved vandhullet og fiske haletudser. De har taget forstørrelsesglas med.
Laura kigger op på voksne Kristina og råber:
"Kristina, må jeg få et forstyrrelsesglas..."
Når det var solskin, syntes Laura det var skønt at være med i skovprojektet, men til slut hvor det øsregnede hele tiden, småpeb hun og udbrød:
"Jeg HADER skovprojekt og skovsnegle!"

April – 4 år og 3 måneder

Forleden så vi noget om muldvarper i fjernsynet, og så spurgte Laura far:
-Kommer muldvarper ikke fra Sydhavnen?
(Jeg roder lidt rundt i det med muldvarper/pingviner og Sydhavnen/Sydpolen)

Februar – 4 år og 1 måned

Laura taler meget - uafbrudt, faktisk! Og kræver et ordentligt svar på alt hvad hun spørger om. Stiller også spørgsmål hele tiden: Hvem har bygget det her hus og hvordan gjorde de?, Hvorfor er himlen blå?, Hvorfor popper pop-corn?, Hvorfor falder bladene af træerne om efteråret?, Hvordan staver man....? osv. osv.
Hun skal stadig giftes med Prins Nicolai når hun bliver stor. -Bare han husker at følge hende hjem efter bryluppet!
Sin nye kæmpe gå-dukke har hun døbt Claudette. (??)

2004

December – 3 år og 11 måneder

Omkring 1. december, da drillenisserne var dukket op:
"Jeg bli'r helt forløs over, at de drillenisser måske kommer op på mit værelse!"

Oktober – 3 år og 9 måneder

Alle børnehavebørnene sidder og læser en morgen inde på Spirestuen, og der begynder at komme mange børn. Voksne Tina siger til Laura, at de nok hellere må gå ned på deres egen stue, og Laura svarer:
"Ja, vi må jo nok indrømme, at vi skal spørge Jesper om vi må tage bøgerne med..."

September – 3 år og 8 måneder

Laura er ved at vaske hænder i børnehaven, da hun pludselig siger til voksne Maria: "Min far slog en kæmpe prut! Er han ikke bare klam!!??"

Maj – 3 år og 4 måneder

Laura sidder på toilettet i vuggestuen, og hun taler med voksne Tanja om, hvor stor hun (Laura) er blevet.
"Ja", siger Laura, "jeg bliver lige så stor som en tjørnehæk!"

2003

December – 2 år og 11 måneder

Laura havde høj feber (over 40,5) og sagde en masse sludder i sin febervildelse. Bl.a.: "Hvordan siger man mælk på tyrkisk?"

November – 2 år og 10 måneder

Mens Laura og jeg leger med dukkehuset, siger hun pludselig: "Ved du godt, jeg elsker dig?".
Så smeltede mit hjerte, og nu siger hun det i flæng til alle...!

Oktober – 2 år og 9 måneder

Til Stefan og hans ven som kom på besøg: "Nå, drenge. Skal vi se fjernsyn?"
Til far som bandede over noget reparationsarb., som ikke ville lykkes: "Styr dig lige, far!"

August - 2 år og 7 måneder

Laura har fået vendt det en smule i hovedet, så hun går og siger: "Når jeg kommer i skole, SÅ bli'r jeg stor!"

Juli – 2 år og 6 måneder

Laura er stadig meget belærende overfor sine omgivelser. Forleden morgen, da Stefan havde sagt tak for mad, sagde hun: "Du kan altså godt spise lidt mere, Stefan. Jeg mener det!"

Juli – 2 år og 6 måneder

En gang sagde Laura til Mark, som brokkede sig over en længere gåtur, vi var ude på:

"Det er sjovt at gå, Mark. La' vær' og piv!"

Juni - 2 år og 5 måneder

I dag gik Laura rundt i vuggestuen uden ble på en tid. Da hun så endelig havde fået ble på, syntes pædagogen Tanja, at hun så ud, som om hun lavede pølser. Så hun spurgte mig: "Hvad har du i bleen, Laura?" og så svarede hun: "Min tissekone"!

Maj - 2 år og 4 måneder

Lauras sprog bliver bedre i ryk, og hun har sine egne ord for tingene.
Stefan: Fifan
Orange: Golangsing
Vitaminpille: Vitamille

2002

Oktober – 1 år, 9 måneder

Laura elsker vores to hunde, og Molly kalder hun for "Molly", og Anton kalder hun for "vov-vov".

9 kommentarer:

Madame sagde ...

Wauw, det er en skøn idé at skrive den slags ned, Susanne!
Gid jeg havde gjort som dig med min søn Frederik ;-)

Vibeke sagde ...

Hvor er det skønt at du har skrevet det ned, jeg morede mig over de forskellige skønne "udbrud" fra din datter, hvor er det sjovt, at have et par sætninger, til din datters mærkedage senere i livet!
varm hilsen
Vibeke

Unknown sagde ...

Herlig læsning. Har grint min vej gennem det. Min søn Max snakker også en hel del og kan allerede sige en masse ord og der kommer nye til hevr dag. Hans måde at sige "Åhh nej" og "ehmmm" når han tænker er sjovt. Han har dog ikke samme humor som Laura endnu, hun er da vist en ener ; )

Sus sagde ...

@ Madame, tak. Ja det var bare synd, at jeg først kom i tanker om det med mit 4. barn!
Men bedre sent end aldrig.. :o)


@ Vibeke, ja det er faktisk skægt og allerede nu bruger vi nogle af sætningerne imod hende :o) F.eks. den med at det er sjovt at gå!


@ Rikke, det er skægt og faktisk kan man lige nøjagtig se hendes ansigt for sig, da hun sagde lige præcis dén eller dén sætning.. :o) Og jeg kan forestille mig, at I har stor glæde af Max' talekundskaber nu :o)
Og vi synes selvfølgelig selv, at Laura er en ener. Men det synes vi jo om alle vores tilsammen 6 børn :o)

Malou Klidmoster sagde ...

Ha ha, sikke en konfirmationssang du kan skrive engang. Det er vel nok et god initiativ at skrive det ned.
"Jeg tror faktisk, jeg er lidt kongelig, for det lugter lidt af bacon, når jeg laver pølser..." Den vil jeg aldrig glemme :-D

Sus sagde ...

Hihi, Malou, det er også en af dem jeg kan sidde helt alene og skrupgrine ad, når jeg kommer i tanker om den :o)

Berliner brosten sagde ...

årh, sikke en skøn samling! Jeg elsker bare børns guldkorn. Dejligt, at du har gemt dem og tak fordi du deler dem med os. Der var sgu godt nok mange gode ;-)

Sus sagde ...

Hej Berliner Brosten, ja hun har fyret mange gode af i tidens løb. Det gør børn jo - og heldigvis for det :o)

Suzy sagde ...

Hvor sjovt... Jeg grinede flere gange... og er pænt misundelig over, at jeg ikke selv har gjort det samme med Sønnike